Selasa, 30 November 2010

Sepak Takraw



Bidang tugas saya memerlukan saya untuk bergerak melihat dan menilai kemajuan projek-projek pembangunan Kementerian di kawasan-kawasan luar bandar di seluruh Semenanjung Tanah Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Apa yang menariknya, walau di ceruk mana pun saya bertugas, terdapat 3 sukan utama yang menjadi kegemaran anak-anak sekolah pelbagai kaum di Malaysia ini. Sukan-sukan tersebut ialah bolasepak, badminton, dan sepak takraw. Antara 3 sukan tersebut, barangkali yang paling dekat dengan hati saya ialah sepak takraw. Bukan kerana saya amat meminati sukan ini, jauh sekali pandai bermainnya. Ia agak dekat dengan hati ini kerana saya kerana pengaruh rakan sebaya! Ya, pengaruh rakan sebaya. Salah seorang sahabat baik saya, iaitu Saudara Mohsen, adalah peminat tegar sukan ini semenjak zaman persekolahannya lagi. Beliau juga adalah moderator sebuah blog berkenaan sukan ini yang popularitinya meningkat dari hari ke hari. Blognya iaitu http://www.bolarotan.com, bukan sahaja antara peneraju berpengaruh dalam sukan ini, malah dengan blognya ini, Saudara Mohsen telah dipanggil oleh sebuah hotel berprestij untuk mengadakan demonstrasi sepak takraw di hadapan tetamu jemputan dari pelbagai negara asing dalam satu keraian yang dianjurkan oleh hotel berkenaan. Melalui blog ini juga, ianya merangkaikan kita dengan banyak lagi blog dalam universe sepak takraw ini. Secara peribadi, dengan Saudara Mohsen juga saya mendapat banyak maklumat sekitar perkembangan terkini sukan ini yang mana tidak dapat kita ketahui di saluran media perdana.

Sukan ini yang mana masih giat hebat dimainkan di seluruh pelusuk tanah air, khususnya di kawasan luar bandar; punyai 1 konotasi iaitu: aura dan tarikannya masih lagi sangat tinggi! Di sebuah daerah di Sarawak, iaitu di Kapit, yang mana perjalanan dari bandar Sibu merentasi Sungai Rajang dengan bot laju selama 3 jam, saya melihat anak-anak sekolah bermain sepak takraw dengan penuh semangat. Dengan libasan dan timangan yang hebat diselang seli usik mengusik di antara pemain dan penonton, sepak takraw ternyata punyai rempah ratus semangat kesukanan yang tinggi.

Dalam aspek sepak takraw, semua sedia maklum bahawa terdapat kejohanan sukan dalam kawalan aktiviti persekolahan telah wujud. iaitu anjuran Majlis Sukan Sekolah Daerah (MSSD) atau Majlis Sukan Sekolah Negara (MSSM). Tetapi saya sangat-sangat merasakan negara ini memerlukan lebih banyak kejohanan, pertandingan, dan liga peringkat umur anak sekolah diperbanyakkan di luar lingkup aktiviti persekolahan. Program-program seperti ini mestilah dilipatgandakan volumenya tidak kira ianya peringkat kampung, peringkat taman perumahan, ataupun yang lebih grand iaitu peringkat negeri atau peringkat negara.

Kita sebagai rakyat Malaysia baru-baru ini terpaksa sekali lagi sesudah 16 tahun berputih mata melihat negara jiran Thailand bermegah di atas podium meraikan emas sepak takraw Sukan Asia. Mujur kita tidak tewas dengan Korea Selatan. Tapi siapa tahu nasib kita dalam 4 tahun akan datang.

Saya mendapat pengkhabaran Saudara Mohsen dan sahabatnya dalam lingkungan pencinta tegar Sukan Penuh Seni dan Adab ini sedang berusaha untuk sesuatu yg sangat besar ketika ini, demi meletakkan sukan ini ditahap yang sepatutnya iaitu Malaysia sebagai kuasa tunggal sepak takraw dunia.

Saya bukanlah seorang ahli sukan ataupun peminat sukan, tetapi saya merasakan seperti jenis sukan yang lain, penerokaan bakat-bakat baru sebagai pelapis wakil sukan negara mestilah dimulakan seawal mungkin, dan tiada lagi pool yang lebih baik selain dari sekolah. Di sekolah lah generasi muda rakyat negara ini diperkenalkan dengan pelbagai aktiviti sukan. Dengan dasar baru yang diperkenalkan Kerajaan mulai tahun hadapan iaitu Satu Pelajar Satu Sukan, adalah diharapkan ianya menjadi 1 platform baru persatuan-persatuan sukan mengintai lalu mencungkil potensi baru dalam pencarian jaguh sukan negara.

Di banyak kawasan pendalaman luar bandar di negara kita ini, yang mana padang bola sepak dan raket badminton umpama barangan sukan mewah, anak-anak sekolah kita bertumpu kepada sepak takraw, sebagai aktiviti rekreasi setiap petang dan hujung minggu. Pada saya inilah peluang keemasan yang mana persatuan sukan yang berkenaan harus ambil dan menukarkannya kepada Emas Sukan Asia!

p/s: Teringat lagi sewaktu kali pertama (dan terakhir) mewakili sekolah dalam sukan, saya memilih sepak takraw! Terima kasih kepada Ustaz Shamdudin dan Cikgu Rahim yang memberi peluang saya memperaga jersi SRK JALAN 6, Bandar baru Bangi. Anggota lain dalam school-team sepak takraw ketika itu yang saya masih ingat ialah: Saudara Mua'z, Saudara Faris Fauzi, Saudara Azhar, dan Saudara Mohan.

1 ulasan:

  1. Rizal - Mohan juga mewakili Kajang High School satu ketika dahulu
    Terimakasih atas tulisan ini

    BalasPadam