Selasa, 21 Julai 2009

Respon Sir Eeqbalz terhadap entri "Budaya Al-Mathurat di UIAM)



Disalin daripada: http://blogs.iium.edu.my/martinelli - Respon daripada Sir Eeqbalz (http://eeqbalz.wordpress.com) berkenaan entri "Budaya Al-Ma'thurat di UIAM"

Assalamualaikum puan,

Seronoknya baca mengenai UIA walaupun berita / trend terbaru tu jauh sekali boleh bangga. Cuma saya seronok sangat baca tentang sejarah a.k.a. sejarah / the good old days semasa di UIA.

Ye saya masih boleh recall pengalaman tahun 1998 masa di UIA Gombak. Tanah masih tidak rata, berbatu-batu dan sana sini ada saja bahan tinggalan construction. Pokok - pokok pun masih muda dan kalau lihat betul2, sangat struggle untuk bertapak di bumi UIA yang agak fresh dan boleh dikatakan masih untamed lands.

Kalau berjalan ke kuliah, selalu sahaja sesat al-maklum jalan dari bilik di Mahallah As-Siddiq ke AIKOL masih be’ronak duri’. Kasut biasa saja berlumpur dan kotor bila ke kuliah terutama sekali kalau selepas hujan. Bangunan ECONS yang usianya paling senior ketika itu masih tampak junior. Bangunan HS yang jauh sedikit dari AIKOL masih lagi berbau cat dengan kerusi mejanya yang baru .

Kadang2 ke kuliah, terpaksa berlari dan berselindung di balik dinding maklum sahaja nakalnya kami tidak pakai name tag dan sering kali terima teguran ‘pak guard’ dan staff discipline unit. Tapi kuliah tetap kami hadir walaupun jalan ke kuliah tidak beratap dan berbumbung.

Rata - rata kawan2 memilih untuk memadatkan hari Isnin hingga Khamis dengan kelas agar kami mempunyai kelapangan pada Jumaat hingga Ahad. Bukan untuk balik ke rumah tapi kerana komitment untuk program-program kemasyarakatan yang dipelopori abang2 dan kakak2 senior kami. Dari sekecil2 program hinggalah yang sebesar2nya, memang sibuk hujung minggu kami.

Bercerita bab usrah, ma’thurat dan asma ul-husna, memang ketiga2nya merupakan identity dan nadi warga UIAM dulu (kalau tidak kini dan selamanya). Semasa taaruf (baju T taaruf saya berwarna merah masih lagi saya pakai dan elok lagi - ada kualiti buatan org2 dulu), selain 3 perkara itu, qiyam memang aktiviti wajib kami. Mulanya petang sehinggalah ke pagi hari, program qiyam diadakan di masjid (tidur, makan, ceramah semuanya di masjid). Terima kasih al-ustaz Ismail Chong.

Bab usrah pula, saya masih ingat naqib saya saudara Azman. Beliaulah yang mengetuai usrah kami. Based on today’s standards, kalau generasi z lihat program usrah yang dijalankan kami dulu, pasti mereka akan kata ia minimalist, ad hoc dan almost spartan in nature. Walau bagaimanapun, generasi kami setuju usrah ketika itu lebih kepada isi dari rupa. Kami ketika itu tiada pula ustaz / staff dari STAD yang periksa sama ada usrah betul2 dibuat atau tidak. Masing2 malu sendiri kalau tidak melaksanakan atau hadir ke usrah.

Bab al-ma’thurat ni memang sentimental bagi generasi UIA dulu. Apatah lagi mengetahui sejarah dan asal usul ma’thurat itu. Ringkasnya Usrah, ma’thurat, qiyam dan asma ul-husna sangat sinonim dengan UIA. Bukanlah saya hendak katakan generasi UIA sekarang terlalu kurang. Hakikatnya generasi kami juga banyak tempuh bermacam mehnah dan tribulasi (satu lagi term old timer / senior UIA dulu).

Cuma yang mampu kami bertahan ialah dengan semangat masing2 kenal satu sama lain. Usrah ketika itu sangat mujarab untuk mengikat tali persaudaraan dalam erti kata sebenar dan bukan sahaja lafaz kosong “brother / sister”. Dahulu kami pernah berhadapan situasi softies yang terlalu berleluasa. Walaupun tidak 100% ia diatasi, tapi saya boleh katakan usrah berjaya bantu sekurang2nya 2 orang rakan kami dan menyelamatkan mereka dari terus songsang.

Usrah janganlah pula dianggap sebagai aktiviti ‘geng kopiah’ tapi di zaman kami, rakan2 yang ‘hoo haa’ juga aktif. Tiada persepsi negatif atau suul zon. Semua diterima semua dijemput. Kalau yang liat2 untuk hadir, ubatnya ialah mengadakan usrah di biliknya. Pokok persoalan bagi powers that be ialah untuk memikirkan sama ada form or substance yang perlu dikejar pada masa kini.

Sama ada aktiviti UsMAQ (Usrah Ma’thurat Asma ul-Husna Qiyammullail) masih boleh diterima pakai oleh warga UIA sekarang atau telahpun luput ditelan zaman, hendaklah kita dan UIA menepuk dada dan tanya ke mana hendak pergi. Janganlah apabila kita sudah sampai di penghujung jalan, kepala ditepuk kerana tersilap mengambil langkah!

Pun begitu, ini bukanlah kritikan kepada rakan2 di UIA cuma honest comment from a former student / staff of UIA who is for

Tiada ulasan:

Catat Ulasan